‘Europa maakt 1,2 miljoen vrij voor noordelijke oud-bankiers’. Met dikke letters verscheen deze kop afgelopen week in de media. Het geld is bedoeld om ontslagen bankmedewerkers uit Noord-Nederland te helpen aan nieuw werk. Een stuk erkenning voor de lastige situatie waarin ze verkeren. Maar wat maakt hun situatie nu zo lastig? Met deze vraag onder mijn arm ging ik in gesprek met oud-bankmedewerkers en potentiële werkgevers. En kwam tot de onderstaande 7 redenen waarom oud-bankiers uit het noorden lastig aan werk komen.
- Het predicaat duur
Aan het woord bank kleeft het predicaat duur. Veel potentiële werkgevers hebben deze associatie. Als die op je cv lezen dat je voor een bank hebt gewerkt schieten ze in de kramp: bij een bank denken ze direct aan hoge salarissen en ruime secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij gelijkwaardige kandidaten wordt het cv van de oud-bankier aan de kant geschoven.
- Allrounders geen specialisten
Veel oud-bankmedewerkers zijn duizendpoten. In de loop der jaren hebben ze zich bekwaamd op veel werkterreinen. Helaas wordt deze ijver op de arbeidsmarkt niet altijd beloond. Veel werkgevers zoeken juist een specialist en geen generalist. Ze willen die kandidaat die uitblinkt op een bepaald terrein. Bankiers zijn allrounders en vallen dan net buiten de boot.
- Sterke structuur valt weg
Geen organisatie die zoveel procedures, voorschriften en regels kent als een bank. Werken bij een bank vraagt dan ook een grote mate van structuur. En laat dit nu juist volledig wegvallen als je thuis komt te zitten. Voor veel oud-bankmedewerkers is deze overgang groter dan voor doorsnee werknemers, die hierdoor in een dieper gat vallen.
- Risicomijdend
Een bank is per definitie risicomijdend. En gelukkig maar want ze beheren ons geld. Het mijden van risico’s zit bij veel bankmedewerkers in het DNA ingebakken. En dat is niet gek als je bedenkt dat dit gedrag jarenlang is aangemoedigd. Alleen werkt het mijden van risico’s buiten de bankmuren contraproductief. Het veroveren van nieuw werk vraagt een meer opportunistische houding, waarbij het nemen van risico eerder wordt beloond dan afgestraft.
- Werken vaak al langere tijd voor dezelfde werkgever
Veel van de bankmedewerkers werken al langere tijd bij dezelfde bank. Er was geen enkele aanleiding om van werkgever te switchen. Gevolg is dat ze al langere tijd niet hebben gesolliciteerd. Hun kennis en vaardigheden op dit gebied zijn gedateerd. Daarbij komt mede door de opkomst van social media dat het aantal kanalen om aan een nieuwe baan te komen enorm is toegenomen. Solliciteren is mede door deze ontwikkeling complexer geworden.
- Tussen wal en schip
De meeste werkzoekenden komen via een derde partij aan nieuw werk, denk aan uitzend- en recruitmentbureaus. Alleen belanden veel van de oud-bankmedewerkers tussen de wal en het schip: ze zijn te hoog opgeleid voor de meeste uitzendbureaus en te generalistisch voor de meeste recruitmentbureaus.
- Specialistische functies verdwijnen uit de regio
Dat de automatisering oprukt is niet nieuw. Wel valt op dat de echte bankspecialisten uit de noordelijke regionen verdwijnen. Dit werk wordt overgeplaatst naar het hoofdkantoor. Voor veel noorderlingen is de reisafstand te ver. En overstappen naar concurrenten heeft geen zin, ook daar wordt het werk namelijk niet meer in de regio uitgevoerd.