Wie scrolt door de tijdlijn komt ze regelmatig tegen; videosollicitaties. Sinds de corona-crisis zijn deze bezig aan een opmars. En dat is niet voor niets. Want eenmaal de ‘cameravrees’ overwonnen wacht vaak de beloning van een baan. Maar wat maakt een videosollicitatie nu zo krachtig?
1. Het potentiële en snelle bereik door social media (zo ondervonden wij ook met videosollicitatie van Lotte Risselada, door Xpressy ontwikkeld).
2. Werkgevers krijgen eenvoudig een goed beeld van de kandidaat en gaan sneller over tot kennismaking.
Maar tot zover de loftrompet. Want wie ervaring heeft met de ontwikkeling van videosollicitaties weet; het succes komt niet uit de lucht vallen. Alles valt en staat met een goede voorbereiding. Onderstaande tips helpen je daarmee op weg.
7 slimme Xpressy tips voor een succesvolle videosollicitatie
- Creëer je eigen YouTube kanaal. Zo creëer je één centrale plek, wel zo handig voor je online campagne.
- Ontwikkel een script. Je weet dan precies wat je gaat zeggen, dit voorkomt veel frustraties tijdens de opnamedag.
- Kies voor een mix aan beelden, niet één vaste plek, zo weet je de aandacht van de kijker beter vast te houden.
- Investeer in goed materiaal (beeld en geluid). Je zult er later dankbaar voor zijn en je publiek ook 😉
- Bedenk vooraf wie je wilt bereiken, welke organisaties en met welke boodschap.
- Zet actief je netwerk in door te vragen jouw berichten te delen.
- Maak een persbericht en schakel actief de (lokale) pers in.
Met deze tips komt het vast goed met die succesvolle videosollicitatie. En wie weet schiet jij straks voorbij in onze tijdlijn.
Heb je na het lezen van de tips zoiets van; ik doe er verstandig aan om de ontwikkeling van de videosollicitatie uit te besteden? Stuur dan een e-mail naar info@xpressy.nl en ontvang binnen twee werkdagen een gepersonaliseerde offerte.