Op donderdag 16 mei jl. vond in Utrecht Werf& Live 2023 plaats. Hét event voor HR professionals, recruitment experts en arbeidsmarktspecialisten. De dag stond in teken van employer branding (werkgeversmerk versterken), de laatste 2 jaar helemaal mijn ding geworden. ‘Gewapend’ met een aantekeningenblok stapte ik deze ochtend de trein in. Wat ik ophaalde? Dat was naast prachtige award winnende casussen (zie link verderop in de blog) deze 5 lessen:
1. Verbind je (werkgevers) merk met één van de archetypes
Een archetype is een universeel karakter dat door iedereen in de wereld een gelijke associatie oproept, bijvoorbeeld de held. Deze herkenning zorgt ervoor dat de kandidaat jouw boodschap beter begrijpt en sneller verbinding maakt. En maakt dat kandidaten eenvoudiger kunnen bepalen of ze voor jouw bedrijf willen werken. Meer achtergrondinformatie over dit onderwerp? Zie dit artikel: https://merkelijkheid.nl/merk-archetype
2. Het begint, jawel met….scherpe keuzes op strategisch HR
Een geweldige open deur natuurlijk. Maar een valkuil waar veel bedrijven in trappen. Dus voordat je de hele werken bij pagina overhoophaalt stel jezelf eerst deze simpele vraag; Welke groep mensen heb je de komende jaren het hardste nodig? Definieer deze groep glashelder, maak persona’s en ontdek de diepere drijfveren en focus je in de uitingen eerst op deze groep.
3. Je bent één merk, samenwerking met de marketing afdeling is een must
De reputatie van het corporate merk bepaalt de geloofwaardigheid van het werkgeversmerk, deze zijn nauw met elkaar verbonden. Het is belangrijk om te weten welk beeld de buitenwereld heeft van de organisatie, alvorens je het werkgeversmerk gaat laden. Waar marketing en HR vroeger apart opereerden moeten ze anno nu nauw samenwerken.
4. Medewerkers zijn de nieuwe klantengroep
Laat deze even bezinken?! Want als deze filosofie breed zou worden omarmt ontkom ik niet aan de gedachte dat dit voor veel bedrijven gevolgen heeft voor het huidige personeelsbeleid. Ik ben benieuwd hoe organisaties eruit zouden komen te zien als klachten van medewerkers even serieus zou worden genomen als die van klanten. Eén term kunnen we dan alvast overboord kiepen; een medewerkers tevredenheidsonderzoek zal voortaan door het leven gaan als interne klant onderzoek, haha ik kan er wel aan wennen. Jij ook?
5. Video video video en nog eens video
Video first mensen. Als iets me deze dag duidelijk werd dan is het wel belang van video. Niets geeft meer impact, interactie en conversie met potentiële kandidaten dan video. En met de TikTok generatie op komst wordt dit alleen maar meer in de toekomst. Dus hup niet aarzelen maar investeren in goede video content, het is echt de moeite waard.
Benieuwd naar de award winnende partijen? Of gewoon op zoek naar inspiratie:
https://bit.ly/45ZR8Aa